vineri, 27 iulie 2012

Morometii - Marin Preda

Familia in romanul Morometii de Marin Preda



Familia in romanul Morometii de Marin Preda

Romanul "Morometii", scris de Marin Preda, a carui originalitate sta fara indoiala in noua viziune asupra lumii rurale, este unul ce prezinta foarte bine povestea unei familii de tarani din Campia Dunarii, mai precis din satul teleormanean Silistea-Gumesti, care cunoaste de-a lungul unui sfert de secol, o adanca si simbolica destramare.

In volumul I satul e infatisat cu cativa ani inaintea celui de-al doilea razboi mondial, intr-o perioada in care timpul era "foarte rabdator cu oamenii". De asemenea intaiul volum este in intregime concentrat asupra unui singur personaj, desfasurarea epica fiind subordonata lui Ilie Moromete.

La fel ca toti satenii, in afara unor familii mai instarite ca cea a lui Aristide, Cotelici, Balosu, si familia Moromete nu are trai foarte usor, ei, in special parintii, fiind apasati de multe impozite, foncirea si alte neajunsuri dar ele pot fi inca suportate de capul familiei care se aduna cu placere duminica, la taifas, in "poiana lui Iocan" unde citesc ziare, povestesc anecdote, glumesc, angajandu-se in adevarate dueluri ale inteligentei.

Ilie Moromete stapaneste absolut peste o familie a carei gospodarie pare solida si grija conducatorului ei este s-o mentina intacta. E pentru intaia oara cand in literatura romana taranul nu este stapanit de ideea de a avea pamant, ca sansa a fericirii sale, ci de a si-l pastra. Capul familiei este dotat, pe langa o filozofie asupra vietii si cu o vointa de a rezista la tot ce contravine gustului sau de trai linistit, confortabil, intr-o gospodarie mijlocie.

Astfel, daca Moromete nu face mari speculatii, el cauta sa profite de institutiile capitaliste nu se sfieste sa ia bani cu imprumut de la banca spre a-si cumpara oi si cai, isi pune la munca familia, el rezervandu-si rolul de stapan, pierde timpul in lungi conversatii cu prietenii, discuta politica are pareri indraznete despre regalitate si nu se sinchiseste de legionari.

Singura sa grija e de a-si achita impozitele si datoriile contractate, taraganand, amanand cat mai mult scadentele, fara sa instraineze ceva din avere, astfel dovedindu-se grija barbatului de a nu-si lasa familia fara nimic. Familia Moromete nu este una chiar obisnuita, copiii fiind impartitii in doua tabere, una formata din copiii din prima casatorie a lui Ilie Moromete, Paraschiv, Nila, Achim, si a doua compusa din fete si Niculae, care era mai mult neutru.

El fiind cel mai mic din familie, putem spune ca este si cel mai sensibil, lucru care il facea sa planga foarte repede. Moromete nu prea era interesat de soarta mezinului, pentru el copilul fiind doar o persoana care trebuia trimisa cu oile, de aceea atunci cand acestuia i s-a facut rau la serbarea scolara Moromete nu a stiut ce sa faca. Niculae are un rol important deoarece reuseste sa-si induplece tatal sa faca altceva decat si-a planuit, adica sa-l convinga ca el nu are nevoie de pamant ci are nevoi de scoala, lucru cu care Moromete nu a fost de acord la inceput, dar apoi a indeplinit vointa baiatului. - alta componenta a familiei este mama, Catrina Moromete care in primul volum nu are un rol foarte mare, unicul detaliu care o diferentiaza aici este viata ei dubla, in vis si realitate, si frica morbida de Diavol, fiind foarte credincioasa, mustrandu-si adesea sotul pe motivul ca nu merge la biserica.

Ea este supusa barbatului, luand si bataie de la acesta din cauza celor trei baieti, tematoare de copiii vitregi, are un glas "indepartat si imbulzit de ganduri". Mai tarziu, ura cumplita impotriva barbatului o va scoate din anonimat. - scena importanta din viata Morometilor este cea a cinei, in care descriindu-se pozitiile la masa se arata statutul fiecaruia in cadrul familiei.

Astfel modul in care sunt asezati la masa sugereaza si anticipeaza viitoarele conflicte care vor determina destramarea familiei. Mama impreuna cu fetele stateau in partea dinspre vatra, sugerandu-se astfel faptul ca ele asigurau buna desfasurare a cinei. Locul lui Niculaie denota faptul ca este neglijat de familie, iar cei trei baieti, Paraschiv, Nila si Achim au o pozitie centrifuga, semn al dorintei lor de a parasi casa parinteasca, atrasi de mirajul unei alte lumi. Pe cel mai inalt loc din jurul mesei statea Moromete, acest lucru reliefand autoritatea lui paterna.

Scena cinei de o mare simplitate pare a fi un ecou peste milenii al ceremonialului familiei gentilice care si-a conservat intr-o forma aproape intacta structura , dar nu si mentalitatea. - alt situatie semnificativa este si perioada secerisului. Prin acest eveniment ni se arata ordinea cu care Ilie Moromete si-a oranduit copii, fiecare avand bucata sa de secerat, pe care trebuia sa o termine intr-o anumita perioada de timp.

Pentru Niculaie acest an reprezinta initierea sa in tainele secerisului, el mergand pentru prima oara cu familia la secerat. Un lucru demn de remarcat in roman este conflictul intre cele doua grupuri de copii, datorat in special pamantului, o dovada fiind faptul ca Paraschiv, banuind ca surorile lui tin comori ascunse intr-o lada, o sparge.

Intre Ilie Moromete si cei trei fii ai sai exista o relatie mai speciala, pe care insa el nu o arata foarte bine, fiind autoritar cu toata lumea. Însa aceasta atitudine este rasplatita intr-un mod nu foarte cuviincios de catre baieti, ei murmura si-l vorbesc de rau in sat ca a dat porumbul ieftin, si ca "el nu face nimic", "sta toata ziua". "A face ceva" inseamna a face bani. Tinerii Moromete au simtul acumularii burgheze, iar modelul lor e Tudor Balosu, semnul noilor relatii capitaliste in economia satului. Dragostea barbatului nu intarzie sa apara, el avand o conceptie patriarhala si, voind sa-si lecuiasca fii de boala castigului, ii lasa sa se duca de mai multe ori la munte.

Insuccesul nu-i dezarmeaza, si stimulati de Guica, sora rea a tatalui, care le spune ca fetele vor sa le fure averea, ei planuiesc sa fuga cu oile si caii la Bucuresti. Presat de fonciire si de banca, Moromete accepta sa-l lase pe Achim sa plece cu oile la Bucuresti pentru a castiga bani. Cand isi da seama ca Achim nu se va mai intoarce, Moromete se gandeste sa vanda caii, dati in grija lui Paraschiv si Nila. Acestia insa se opun si incearca sa fuga, dar taranul afla ca ei vor sa-l jefuiasca si sa-l paraseasca si ii opreste. E momentul in care incepe declinul personal.

Spargerea familiei duce la prabusirea lui morala. Scena finala in care, dupa ce, pentru a-si imbuna feciorii Moromete se razbuna pe nevasta, scos din rabdari, loveste pe Paraschiv si Nila cu parul, explicand toata tactica sa, atitudinea fata de realitatile crispante din jur : «- Atata timp cat traiesc eu, ori faceti cum zic eu, ori daca nu, sa plecati. Am muncit si am trudit si am luat pamant ca sa traiti voi bine .

De ani de zile ma zbat sa nu vand din el, sa platesc fonciirea fara sa vand, ca sa va ramaie voua intreg, orbilor si salbaticilor la minte . Si [] acum sariti la mine ca v-am furat munca voastra ! Bolnavule dupa avere ! - sa-ti manance capul averea, sa tii minte de la mine! » Moromete nu e deci setos de pamant, averea nu reprezinta pentru el un scop ci numai un mijloc de a trai in oarecare tihna, cu iluzia, daca nu cu certitudinea independentei.

Cand insa Paraschiv si Nila nu inteleg lupta tatalui cu instrumentele puterii statului,jandarmul si perceptorul, fug si ei la Bucuresti cu caii. Moromete e nevoit sa vanda mai mult de jumatate din pamant, cumpara alti cai, plateste impozitul funciar, rata la banca si taxa scolara pentru fiul mai mic, Niculaie si incepe o viata noua.

Cu toate acestea lucrurile nu mai merg ca altadata cand «timpul se scurgea fara conflicte mari» in Campia Dunarii : «În urmatorii ani gospodaria taraneasca continua sa se ruineze. Moromete intra intr-o lunga stare depresiva din care n-avea sa fie scos decat de marile zguduiri care se apropiau. Peste trei ani izbucnea cel de-al doilea razboi mondial. Timpul nu mai avea rabdare.»

Lumina pe care Moromete o descoperea in intamplarile si faptele vietii se stinge, linistea il paraseste, si fara liniste existenta nu mai este o incantare ci o povara. Încercarile celorlalti de a-l atrage in discutiile politice raman fara rezultat. De pe stanoaga podistei -locul vechi de observatie- Moromete vede un drum trist si niste tarani prapaditi care traiesc fara sa stie ca bucuria lor este inselatoare. Cand cineva ii da buna-ziua el nu raspunde.

Momentul culminant al acestei crize se desfasoara la hotarul lotului de pamant. Drama nu este de ordin economic, ci moral. Durerea lui Moromete, vine intai, dintr-un simt inalt al paternitatii ranite. Nu faptul de as-i pierde o parte din lot il intuneca, ci ideea de as-i pierde fii si linistea care-l face sa priveasca existenta ca un "spectacol" superior. Gandul prabusirii unei ordini durabile este primit cu o tristete rece.

Înstrainarea de starea de inocenta in care traise ii pare mai rea decat moartea. Deoarece dorea cu orice pret sa se impace cu fii sai el trece peste oricine si nu lasa pe nimeni din restul familiei sa intervina, astfel scena confruntarii finale este magistral construita. Stapanirea de sine este arma lui Moromete. Pana in ultima clipa el spera sa-si poata recapata fiii porniti pe o cale gresita.

Cand acestia, pierzandu-si rabdarea, se revolta pe fete impotriva tatalui, sparg lada si batjocoresc casa in care crescusera, batranul taran vorbeste cu glas bland si sfios, isi cearta nevasta, cere un foc baiatului cel mic, loveste obrazul fetei care vocifereaza si se roaga linistit si senin de fiii care nu vor sa-l mai asculte.

Dupa aceasta pregatire inceata, izbucnirea este teribila: Moromete ridica parul si loveste fara crutare, glasul lui devenind un urlet: "-Ne-no-ro-ci-tu-le! Paraschive! Nenorocitule ce esti!". Corectiunea si discursul nu au nici un efect. Paraschiv si Nila sparg lada de zestre a fetelor, iau bani si covoarele si fug cu caii, amenintand cu o razbunare si mai mare. Moromete bate la poarta lui Tudor Balosu si vinde o parte din pamantul familiei. In ciuda loviturii naprasnice, Moromete ramane "indepartat si nepasator".

Lovitura are efect in alt plan. -mul netulburat si ironic paraseste stanoaga podistei, nu mai raspunde la cuvintele de salut si nu mai poate fi auzit povestind nici una din acele intamplari care fermecau prietenii sai din Silistea-Gumesti. Fantezia lui se inchide. -mul creator este invins de omul social. Din Moromete nu mai ramane decat capul de huma facut in timpul unei adunari in poiana lui Iocan de catre Vasilescu.

Desi cea mai importanta, istoria Morometilor nu acopera toata suprafata romanului. Alte istorii vin sa coloreze viata unui sat de campie in care oamenii, traind sub amenintarea unui timp capricios, continua imperturbabil sa se nasca, sa treaca prin intamplari vesele si triste, si in cele din urma sa moara, lasand locul altora. - astfel de istorie este si cea familiei Pisica, istorie prezentata de Ilie Moromete la una din adunarile sale in "Poiana lui Iocan", prin care el isi prezinta calitatile de povestitor, transformand dintr-un adevar obisnuit un "adevar artistic". Astfel ne este prezentata scena treziri din familia Pisica vazuta prin ochii taranului.

In acea casa desteptarea era ca la armata, deoarece capul familiei striga cat il tinea gura "Desteptarea" iar cel mai mic dintre copii sarea in patul care era cat zece obisnuite si topaia pe spatele celor care inca dormeau. Apoi incepea o harmalaie de nedescris pe care parintii nu se sinchiseau sa o opreasca. Cand Moromete a intrebat de ce nu da in ei, Pisica i-a explicat ca el nu apeleaza la violenta deoarece ar fi galagie si mai mare. Liniste s-a facut cand una dintre fete, la indemnul mamei a tipat, iar apoi toti s-au pus pe treaba. Pentru a arata simtul de raspundere al copiilor, Marin Preda ni-l prezinta pe Botoghina care, fiind bolnav pleaca la sanatoriu lasand toate grijile pe capul fiiului, Vatica Botogina care isi ia rolul in serios, si cel dintai semn de autoritate este glasul "aspru si neinduplecat" cu care isi striga sora.

In roman este prezentata si intemeierea unei familii, care insa intampina multe greutati, cea a lui Birica si a Poinei. Prin aceasta prezentare autorul reia tema tanarului taran care se foloseste de fata unui om instarit pentru a pune mana pe avere, insa schimband sensul strategiei si umanizand timpurile. -data cu rapirea fetei rolul lui Birica se incheie. E pe cale de a se resemna fata de refuzul socrului de a-i da zestre Polinei, insa, intervine, neasteptat, tanara lui femeie care dovedeste o energie extraordinara. Polina nu-i o victima intre avaritia tatalui si lacomia inumana a sotului. Devenind nevasta, insa se trezesc energii nebanuite.

Vazand modul hotarat in care conduce ostilitatile intre tata si sot, avem pentru o clipa impresia ca nevasta lui Birica face, structural, parte din familia Marei si a Vitoriei Lipan, cealalta fata a tipologiei traditionale. Polina lupta pentru zestrea ei silindu-l pe Birica sa secere graul de pe pamantul ei. Birica se bate cu socrul, socrul il da in judecata, apoi tinerii isi pornesc singuri o casa din lut, iar casei lui Balosu ii dau foc. Prin toate aceste exemple putem afirma ca opera "Morometii" a lui Marin Preda ilustreaza toate tipurile de familii dintr-un sat, atat cele fara de griji sau cele ce tocmai se intemeiaza, cat mai ales familia Moromete care este pe pragul destramarii.

GEORGE BACOVIA

PLUMB de GEORGE BACOVIA



Poezia "Plumb" deschide volumul de poezii publicat în 1916 si ea defineste personalitatea poetului. Titlul poeziei Plumb este un simbol al izolarii, iar anotimpul când se petrece actiunea în strânsa concordanta cu titlul poeziei este cel al toamnei, moment al descompunerii elementelor naturii.
Poezia exprima în numai cele doua catrene ale ei, o stare sufleteasca de o coplesitoare
singuratate. Atmosfera este de o dezolare totala în tremuratoarea apasare materiala fiind sugerata de greutatea metalului întunecat.
Poezia este structurata pe doua planuri. Pe de o parte realitatea exterioara, prezenta prin cimitir, prin cavou o lume ce-l determina la izolare, iar pe de alta parte realitatea interioara care are în vedere sentimentul iubirii a carui invocare se face cu desperare fiind si el conditionat de natura mediului. Este de fapt încercarea poetului de a evada din lumea închisa izolata în care se zbate.
Poetul însa nu izbuteste sa depaseasca momentul, cuvântul "întors" realizeaza de fapt misterul întregii poezii. Cuvântul cheie al întregii poezii este "plumb" care devine metafora- -simbol si care este repetat de trei ori, numar fatidic în fiecare catren. Repetitia acestui cuvânt sugereaza o atmosfera macabra de cavou.
În acest mediu, sentimentul iubirii înseamna "întoarcere spre apus" cum spune poetul Lucian Blaga, adica moartea.
"Dormea întors amorul meu de plumb,
… pe flori de plumb."
În aceste conditii poetul nu se poate redresa, nu se poate înalta si ultimul vers, aduce consolarea si resemnarea "si-i atârnau aripele de plumb" sugerând zborul în jos, care cadere este surda si grea.
Între aceste coordonate ale realitatii exterioare si interioare se desfasoara monologul tragic al poetului într-o atmosfera tulburatoare prin moarte (la nivel semantic) iar pe de alta parte prin repetitia cuvântului plumb folosit obsesiv ca determinant. Apare de trei ori, în fiecare strofa în rima versurilor 1 si 4 la cezura versului 2.
Cuvântul cheie repetat astfel nu sugereaza descompunerea materiei - element definitoriu pentru poezia bacoviana - ci împietrirea; presiunea fiind prea mare, poetul se pietrifica neconditionat.
Poezia Plumb este o poezie simbolista, nu numai prin corespondente din lumea minerala ci si prin muzicalitatea versurilor realizate cu ajutorul cezurei.
Versul este iambic în exclusivitate, iar tonul este elegiac. Prin repetitia obsedanta a cuvântului cheie, poezia devine o elegie asemanatoare cu bocetele populare.
Structura poeziei este armonioasa, prima strofa se repeta în afara de versul al doilea, astfel încât versul 1 este în relatie cu versul 5, 3 cu 7, si 4 cu 8.
Mijloacele artistice de realizare pe lânga simbol întâlnim metafore si personificari "Dormeau adânc sicriile de plumb".
Remarcam folosirea verbelor la imperfect: "dormeau", "stau" care sugereaza acea atmosfera de dezolare, o actiune trecuta dar neterminata, în continua desfasurare înca.

Vezi și 

  1. Ce să mai citim?

  2. Povestea Lustragiului

  3. Noile vaccinuri  

  4. Nanotehnologia în evoluție

  5. Primarul care nu frură

  6. Duda a pus mâna pe Casa Regală

  7. Nu poti multiplica bogatia divizand-o !  

  8. Calculul pensiei militare  PENSII MILITARE DE STAT

  9. Evolutia Laptop - Cântărea 5,44 kg

  10. O Nouă Republică

  11. A fi patriot nu e un merit, e o datorie.! 

  12. În vremea monarhiei, Țaranii romani reprezentau 90% 

  13. Miracolul din Noua Zeelandă - LYPRINOL

  14. Cea mai frumoasă scrisoare de dragoste

  15. Locul unde Cerul se uneste cu Pamantul

  16. Fii propriul tău nutriționist

  17. Maya ramane o civilizatie misterioasa

  18. Slăbești daca esti motivat

  19. Serbet de ciocolata

  20. Set medical Covid necesar acasă

  21. Medicament retras - folosit în diabet

  22. Brexit-ul - Spaima Europei

  23. Virusul Misterios

  24. Inamicul numărul unu al

  25. acumulatorilor 

  26.       PERMISUL DE ȘEDERE

  27. Robotul ADN ar putea ucide celulele canceroase

  28. SARS a fost o boală relativ rară; la sfârșitul epidemiei, în iunie 2003

Marii cronicari sec XVII - XVIII


Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si de la inceputul secolului al XVIII

(Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce)
Grigore Ureche

Cronicarul este fiu de mare boier, de la care mosteneste inclinatii spre cultura si politica. Din 1611 urmeaza cursurile unei scoli din Polonia si apoi, intors in tara, ocupa, treptat, diferite functii: logofat, mare spatar, mare vornic al Tarii-de-Jos. Este autorul "Letopisetului Tarii Moldovei", cea mai veche cronica in limba romana, redactata intre anii 1642-47 si tratand istoria Moldovei intre 1359-1594.
In cronica lui Ureche sunt cuprinse trasaturile caracteristice, de inceput, ale umanismului romanesc. "Letopisetul" urmareste istoria unei tari: succesiunea domnilor, destinele, gloria si vicisitudinile prin care a trecut un popor, "incepatura si adaosul, mai apoi si scaderea".
Ureche nu compileaza date si texte, ci impune un punct de vedere original si patriotic.
Umanistii europeni au subliniat, in repetate randuri, asemanarea dintre limba romana si limba latina sau italiana. Au aratat ca in limba noastra sunt si elemente slave, dar nu au dat exemple concrete. Ureche sustine aceasta idee cu material lingvistic, face corelatii lexicale, dar mai ales intregeste imaginea limbii romane aratand ca ea este mostenitoarea unui fond latin bogat, la care s-au adaugat cuvinte nu numai de la slavi, ci si din limbile: greaca, polona, turca, sarba, etc. Astfel, Ureche, pentru prima data in cultura romana, exprima o idee justa asupra lexicului limbii romane, confirmata de cercetarile moderne si nesesizate de umanistii straini.
Inzestrat fiind cu darul de povestitor, G. Ureche este intemeiatorul portretisticii in literartura romana veche. In virtutea talentului sau, el selecteaza figurile domnitorilor sau boierilor, le ierarhizeaza, le da contur propriu, punand alaturi de trasaturile fizice si anecdote -insusiri de caracter definitorii. Galeria de imagini-portrete de domnitori din cronica lui dovedeste o varietate apreciabila, concizie, preciziune de nuante, arta concentrata. Efigia lui Stefan cel Mare, modelul clasic, este realizat din linii simple, dovedind o incontestabila arta de portretist. Glorificand eroul care a dat Moldovei stabilitate si independenta, Ureche concepe povestirea din cateva momente: imprejurarile mortii domnitorului, portretul acestuia, sentimentele poporului la moartea lui Stefan, intrarea lui in legenda, aprecieri asupra vremii si o scurta insemnare istoriografica.
Om de larga cultura la vremea lui, Ureche, pornind de la limba populara, inaugureaza in scrisul sau limba creatiei literare, plina de naturalete si savoare. Cronicarul nu apeleaza la stilul stiintific, cum ar fi cerut materialul istoric tratat , ci la stilul literar, impacand cerintele istorice cu cele literare.

Miron Costin

A trait si a invatat pana la 20 de ani in Polonia. Cunoaste antichitatea greco-latina, este unul din primii reprezentanti ai umanismulu romanesc, prin respectul fata de om, dragostea de patrie si de limba, interesul constant pentru originea poporului roman, incercarea de acrea opere literare.
A inceput prin a scrie versuri, domeniu aproape inexistent la noi. Poemul filozofic "Viata lumii", o meditatie asupra trecerii necontenite a timpului, ii demonstreaza vocatia de scriitor.
Miron Costin continua "Letopisetul Tarii Moldovei" lui Ureche, descriind istoria romanilor inter 1594-1661, si avand in efigie personalitatea lui Vasile Lupu. Intentia cronicarului nefiind pe deplin satisfacuta, el si-o realizeaza spre sfarsitul vietii, in "De neamul moldovenilor, din ce tara au iesit stramosii lor"; lucrare, insa, neterminata.
Cronicarul a lasat un numar insemnat de lucrari istorice si poeme, in limba romana si polona, dar poate ca nicaieri personalitatea lui Miron Costin nu iese in evidenta ca in "Predoslovia" la "De neamul moldovenilor", marturisire dramatica a unui carturar patriot, care nu a putut suporta "ocarile" aduse acestui neam "de o seama de scriitori". Indignarea lui se indreapta impotriva unor copisti ai cronicii lui Ureche, mai ales impotriva lui Simion Dascalu, "om de multa nestiinta si minte putina", care afirmase ca moldovenii ar provenii, chipurile, din talharii de la Roma exilati pe teritoriul Daciei. Astfel, textul are un caracter polemic capata pe alocuri accente pamfletare.
Cel care trebuie sa raspunda in fata viitorului: "eu voi da seama de ale mele , cate scriu". In "Predoslovie" gasim atitudini si trasaturi ca: patriotismul, preocuparea pentru originea noastra romanica, convingerea ca romanii trebuie sa iasa din adancul nestiintei, constiinta ca scrisul e dator sa slujeasca adevarul, fiind un act de responsabilitate istorica, increderea in forta educativa a istoriei, sentimentul unei continuitati a efortului de "a scoate la stirea tuturor" istoria poporului roman.

Ion Neculce

Cronica lui Neculce, "Letopisetul Tarii Moldovei de la Dabija-Voda pana la a doua domnie a lui Constantin Mavrocordat" (evenimentele dintre anii 1661-1743), precedata de cele 42 de legende, intitulate "O sama de cuvinte", se intemeiaza pe fapte traite de aceea are un caracter memorialistic.
La realizarea letopisetelor, cronicarii si-au cules informatii din izvoare scrise, romanesti sau straine, dar pentru personaje istorice mai apropiate, au folosit si stirile provenite din traditia populara sau din propria amintire. Dintre ei, cel mai preocupat de traditiile populare a fost Neculce care scrie si "o sama de cuvinte" despre voievozi, boieri sau tarani, "ce sintu audzite din om in om, de oameni vechi si batrani, si in letopisetu nu sintu scrise". Cronicarul lasa la latitudinea cititorului stabilirea veridicitatii legendelor sale. Legenda despre Nicolaie Milescu Spatarul este povestea unui mare boier si carturar roman, care, complotand impotriva lui Stefanita-Voda, prin mai multe tari ale lumii. Cronicarul se opreste in treacat asipra unor amanunte care il individualizeaza si-i dau identitate eroului, completate printr-o insiruire de episoade anecdotice.
Vocatia de povestitor a lui Neculce se releva in in legende, unde stilul are savoarea limbii populare. Cronicarul se manifesta mai putin ca un istoric interesat de autenticitatea izvoarelor si mai mult c un artist care scrie el insusi povestea, prelucrand si transfigurand fondul legendar popular. Mai ales in fragmentele narative (atat in cronica cat si in legende) Neculce isi defineste arta: darul de a pigmenta epicul cu anecdoticul, iviorand relatearea istorica prin ironie si haz -ca la Creanga.
Dar cronicarul are si arta portretizarii, creionand fizionomii vii, sugerand caracterul printr-un element particular: un gest, o actiune simpla, un tic, un obicei, sau conturand portrete complexe.
Povestitor innascut, Ion Neculce a creat o opera durabila, a carei forta artistica se datoreaza si limbajului, mereu proaspat si surprinzator, avand toata seva vorbirii populare (un numar mare de epitete, comparatii, pilde, proverbe si zicatori). La aceeasi impresie de oralitate contribuie si graiul moldovenesc alvremii sale, supus elaborarii dar totusi verosimil

joi, 26 iulie 2012

Dimitrie Cantemir



Dimitrie Cantemir, personalitate multilaterala a culturii si a literaturii romane




ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XVIII-LEA. RELAŢIILE MOLDO-RUSE ŞI PRIETENIA DINTRE DIMITRIE CANTEMIR ŞI PETRU CEL MARE 

Tratatul negociaat şi agreat de ambele părţi, prevedea următoarele: retocedarea teritoriilor cucerite de către ruşi, iteratur a cetăţii Azov; o serie de cetăţi de la hotarul Ucrainei să fie trecute dub autoritate turcească; dreptul ţarului de a-se întoarce în ţară cu toată armata şi artileria; Rusia nu se va mai amesteca în problemele Poloniei; itera Suediei să ajungă în siguranţă în ţara lui, trecând nestingherit prin Polonia; ţarul să predea ostatici pe generalul Şerementiev şi pe alţi colaboratori apropiaţi, precum şi pe Dimitrie Cantemir etc. Referitor la predarea domnitorului Moldovei, negociatorul rus, P. Safirov, a răspuns că "Dimitrie Cantemir a plecat de la noi"25

După retragerea armatei ruse, mulţi moldoveni, refugiaţi în păduri, au continuat să lupte. Pentru a-i face pe aceştia să înceteze lupta, marele vizir a eliberat toţi prizonierii care nu fuseseră duşi încă în afara teritoriului Moldovei.

Cauzele înfrângerii trupelor ruso-moldovene de la Stănileşti: soldaţii ruşi erau nerefăcuţi, ca urmare a marşurilor lungi din nordul Rusiei pâna la Nistru; entuziasmul ruşilor după bătălia de la Poltava, a condus la pregătirea superficială a companiei militare; lipsa proviziilor şi a rezervelor necesare luptei pentru perioade mai îndelungate de timp; sosirea cu mare întârziere a trupelor ruseşti în Moldova, fapt ce nu a permis oprirea turcilor la Dunăre, fluviu ce reprezenta un obstacol natural greu de "forţat" cu mijloacele epocii; "defecţiunea" alianţei din care mai făceau, alături de Moldova, Polonia, Valahia şi Serbia, alianţă încheiată de ţar în scopul alungării otomanilor din ţările creştine, cea ce a condus la un raport de forţe disproporţionat în defavoarea Rusiei; folosirea unei strategii şi tactici de luptă neadecvate situaţiei etc.
  1. Ce să mai citim?

  2. Povestea Lustragiului

  3. Noile vaccinuri  

  4. Nanotehnologia în evoluție

  5. Primarul care nu frură

  6. Duda a pus mâna pe Casa Regală

De asemenea, analiştii militari apreciază că armata Rusiei era împarţită şi lupta pe mai multe fronturi: la Marea Baltică, în Moldova şi între Bug şi Marea Caspică. Razboiul pe mai multe fronturi a fost una din cauzele înfrângerii de la Prut, deoarece "în nadejdea voroavelor streini, a muntenilor, a leşilor, a sârbilor, a moldovenilor, au venit împăratul fără oaste, negrijit, să să bată cu veziriul".26

După campanie, ţarul a concediat 14 generali şi peste 200 de ofiţeri, consideraţi răspunzători de insuccesul campaniei. Cu toate acestea, însuccesul de la Stănileşti nu este considerat a fi un dezastru pentru Rusia, deoarece: pierderile au fost într-un raport de cel puţin 1/5 în defavoarea otomanilor, iterature, 3000 de pierderi din partea armatei ruse, faţă de circa 16.000 de morţi şi răniţi, cât au avut trupele turceşti.

Urmările pentru Moldova au fost deosebit de iterature, deoarece: nu a fost înlăturată suzeranitatea otomană; cariera politică a lui Dimitrie Cantemir a fost compromisă; au fost instaurate, pentru mai mult de un secol, domniile fanariote; un mare număr de localităţi au fost prădate şi incendiate; mii de oameni au fost luaţi în robie şi, ulterior, vânduţi la pieţele de sclavi din Istambul. Alte mii de locuitori ai Moldovei au fost nevoiţi să caute adăpost în ţările vecine. După unele aprecieri, situaţia "post belum" este considerată una din cele mai dezastroase evenimente din istoria Moldovei.

Cantemir în Rusia

Reuşind să se strecoare, în trăsura ţarinei, iterat liniile duşmane, Dimitrie Cantemir, şi-a salvat viaţa. Apoi, şi-a lua familia de la Iasi şi, împreună cu o mai mulţi dregători şi un detaşament numeros de ostaşi, între care şi hatmanul Ion Neculce, viitorul cronicar, porni pe calea pribegiei, însoţind pe Petru cel Mare al Rusiei. La puţin timp, el a fost urmat de circa 4 mii de moldoveni, din care aproape 400 erau boieri cu familiile lor, iar ceilalţi erau reprezentanţi ai diferitor categorii de slujbaşi.

O dată ajuns în Rusia, în spiritual prevederilor Tratatului de la Luţk, prietenul şi protectorul său, ţarul Petru I, i-a asigurat condiţii optime de viaţă şi de muncă lui Cantemir, familiei sale şi moldovenilor ce l-au însoţit. În acest sens, cronicarul Ion Neculce scrie că „Dumitraşco-vodă, după ce s-au aşădzat la Harcov, zahará prè multă îi da şi lui şi tuturor moldovenilor, cât nu putè birui să o mănânce. ite-au iterat pe deasupra şi 13 sate a unui iterat, ce-l chema Sidlovschi, pline de pâine şi de hălăşteie cu mori şi câte doao, tri sute de oameni într-un sat. Şi bucate, vaci, boi, oi, stupi, odoare, toate le dedese lui Dumitraşco-vodă...27"

La începutul anului 1712, Dimitrie Cantemir a vizitat oraşul Sankt Petersburg, unde s-a întâlnit cu Petru I. pe care l-a sfătuit cu privire la construirea viitoarei capitale a Rusiei. Conform unor documente ruseşti, reprezentantul englez Whitworth relatează că, la o recepţie dată de cneazul Cercaski, l-a văzut „şi pe fostul domn al Moldovei, Dimitrie Cantemir. Nu am observat la el nici urmă a nenorocirilor care l-au lovit şi pe care ţarul le-a despăgubit în parte, dăruindu-i moşii foarte întinse în Ucraina.

În ianuarie 1713, la cererea lui Petru I, Dimitrie Cantemir se mută cu întreaga familie la Moscova. Cu acest prilej, Petru I şi-a manifestat şi mai mult generozitatea faţă de prietenul şi sfetnicul său: „Deci sinatul, audzind, au ales să dè lui Dumitraţco-vodă 1. 000 de dvoruri în Ţara Moscului, care acea mie de dvoruri cuprinde 50 de sate, şi oameni ca 15. 000 sîntu. Şi să-i itera ţi câte 20 pungi de bani pre an, care fac 6. 000 de ruble, şi 2 părechi de curţi frumoasă în stoliţă".28

În Rusia, Dimitrie Cantemir devine sfetnicul intim al ţarului în problemele de politică orientală, membru al Senatului, cea ce echivalează cu postul de ministru. Aici îşi scrie el principalele iter ştiinţifice, care i-au adus consacrarea ca savant cu renume iteratu şi alegerea ca membru al Academiei din Berlin, fiind totodată cel care a pus bazele Academiei Rusiei, moartea sa prematură nu i-a permis să devină preşedintele acestui forum.

Cu toate că era departe de ţara sa, Dimitrie Cantemir a continuat să se intereseze de evoluţia evenimentelor politice care priveau direct soarta Moldovei şi a nutrit în permanenţă speranţa că se va reîntoarce în Moldova, ca s-o elibereze de sub jugul turcesc, cu ajutorul Rusiei. Acest vis, însă, niciodată, nu a putut fi împlinit.

În Rusia, Dimitrie Cantemir îşi continuă activitatea, perioada rusă a devenit cea mai rodnică şi mai însemnată în domeniul creaţiei ştiinţifice care se caracterizează prn elaborări teoretice remarcabile în mai multe ramuri ale ştiinţei.

Metoda şi iteratur scrierilor cale de istorie, filosofie, geografie, orientalistică şi în alte domenii poartă amprenta şi substanţializează modernitatea epocii.

În această perioadă a vieţii sale, Dimitrie Cantemir şi-a scris principalele lucrări: "Descrierea Moldovei (Descriptio Moldaviae)", "Istoria creşterii şi descreşterii Imperiului otoman (Incrementa atque decrementa aulae othomanicae)", "Sistema religiei mahommedane" , "Hronicul vechimii a romano-moldo-vlahilor" etc. Privită din punct de vedere literar, ştiinţific şi politic, activitatea desfăşurată de Dimitrie Cantemir în Rusia s-a încadrat în tedinţele progresiste ale epocii, contribuind la realizarea marilor reforme politice, economice şi culturale iniţiate şi transpuse în viaţă de Petru I.


  1. Nu poti multiplica bogatia divizand-o !  

  2. Calculul pensiei militare  PENSII MILITARE DE STAT

  3. Evolutia Laptop - Cântărea 5,44 kg

  4. O Nouă Republică

  5. A fi patriot nu e un merit, e o datorie.! 

  6. În vremea monarhiei, Țaranii romani reprezentau 90% 

  7. Miracolul din Noua Zeelandă - LYPRINOL

  8. Cea mai frumoasă scrisoare de dragoste

  9. Locul unde Cerul se uneste cu Pamantul

  10. Fii propriul tău nutriționist

  11. Maya ramane o civilizatie misterioasa

  12. Slăbești daca esti motivat

  13. Serbet de ciocolata

  14. Set medical Covid necesar acasă

  15. Medicament retras - folosit în diabet

  16. Brexit-ul - Spaima Europei

  17. Virusul Misterios

  18. Inamicul numărul unu al

  19. acumulatorilor 

  20.       PERMISUL DE ȘEDERE

  21. Robotul ADN ar putea ucide celulele canceroase

  22. SARS a fost o boală relativ rară; la sfârșitul epidemiei, în iunie 2003


25Andrei Pippidi, "Politică şi diplomaţie în proclamaţia lui Dimitrie Cantemir din 1711", în "Revista de Istorie", nr.5, 1973, p. 938.

26Ion Neculce, "Letopiseţul Ţării Moldovei de la Dabija Vodă pâna la a doua domnie a lui Constantin Mavrocordat", Bucuresti, Editura de Stat pentru Literatura si Artă, 1955, p. 276



27-28Ion Neculce, Op. cit., p. 257


La 26 octombrie 1673 se naste Dimitrie Cantemir, fiul lui Constantin Cantemir, domn al Moldovei. Principala preocupare a tanarului a fost invatatura, ceea ce il va ajuta sa devina un spirit enciclopedic, reprezentant stralucit al umanismului romanesc si prefigurator al iluminismului.
Despre cea dintai carte a lui Dimitrie Cantemir "Divanul sau galcava inteleptului cu lumea", s-a spus ca e mai mult decat un tratat de etica, e intaiul eseu scris in limba romana.
A doua lucrare a sa, aparuta in 1700, la Constantinopol in latineste, poarta titlul "Imaginea stiintei sacre, care nu se poate zugravi". A fost tradusa, tarziu si doar partial in romaneste su titlul "Metafizica". Lucrarea face din autorul ei un precursor in filozofia romaneasca.
Urmatoarea carte, "Logica", este primul manual didactic de acest gen, scris de un roman.
Ideile filozofice si politice, extrase din realitatea istorica traita intens de fostul si viitorul domn al Moldovei, sunt prezentate sub forma literar-alegorica in "Istoria ieroglifica". Lucrarea a avut ca scop sa realizeze un pamflet politic in care sa demaste puternicele disensiuni dintre familiile boieresti aflate la putere in cele doua tari romanesti si rolul nefast jucat de Poarta Otomana in politica si in viata Moldovei si Tarii Romanesti; toate acestea cu personaje luate din lumea fabulelor.
"Descriptio Moldaviae" ("Descrierea Moldovei") este scrisa in 1716, in limba latina, la cererea Academiei din Berlin. In alcatuirea sa intra trei parti:
a) partea geografica, continand descrierea formelor de relief, a florei, faunei si bogatiilor minerale; si prezentarea targurile si capitalelor tarii de-a lungul timpului. Dimitrie Cantemir elaboreaza prima harta a Moldovei.
b) partea politica, infatiseaza organizarea politica si administrativa a tarii, cu referiri detaliate la forma de stat, alegerea sau scoaterea din scaun a domnitorilor, la obiceiurile prilejuite de inscaunarea domnilor sau de mazilirea lor, de logodna, nunti, inmormantari, etc.
c) despre cele bisericesti si ale invataturii in Moldova, unde gasim bogate informatii despre graiul moldovenesc, despre slovele folosite, la inceput latinesti, apoi inlocuite cu cele slavonesti; tot aici sunt enumerate intruchipari mitologice, precum: "Doina", "Frumoasele", "Ursitele", "Sanzienele", "Zburatorul", etc.
Lucrarea prezinta interes nu numai pentru documentata descriere politica si geografica, ci si pentru observatiile etnografice si folclorice, Dimitrie Cantemir fiin primul carturar roman ce a intreprins cercetari in aceste domenii, cat si primul nostru cartograf.
Faima mondiala a lui Cantemir se datoreaza realizarii lucrarii "Cresterea si descresterea Portii Otomane" pentru subiectul ales, pentru tratarea inedita, pentru noutatea unor date cuprinse in carte; dar si datorita traducerii lucrarii in franceza si engleza.
Daca lucrarea "Viata lui Constantin Cantemir" a fost, in conceptia autorului, un capitol anticipat din "Hronicul vechimii a romano-moldo-vlahilor", cum s-a crezut o vreme, o continuare a "Letopisetului" lui Miron Costin, cum se poate deduce din cronologia anilor 1661-1693 descrisi aici, sau o biografie de sine statatoare despre domnia tatalui sau, asa cum s-a demonstrat de istoricii contemporani, nu se poate spune cu exactitate.
Activitatea de savant a lui Dimitrie Cantemir se incheie cu "Hronicul vechimii a romano-moldo-vlahilor", socotit multa vreme opera sa capitala, prima istorie a romanilor de pretutindeni. Scrisa in limba romana, opera este conceputa dupa un plan vast si cu o larga informatie extrasa din lucrari ale istoricilor din cele mai vechi timpuri. Este infatisat trecutul indepartat al poporului nostru, originea comuna a tuturor romanilor.
Prin vasta opera pe care a creat-o, prin ideile progresiste si prin spiritul sau enciclopedic, Dimitrie Cantemir este una dintre personalitatile remarcabile ale culturii europene.

Enigma Otiliei

 George Calinescu




Balzacianism critic si gratuitatea baroca.S-a afirmat foarte adesea,ca romanele lui G.Calinescu adopta formula balzaciana ca personajele sunt tipuri realizate in maniera clasica si ca discursul auctorial urmeaza o formula in care isi dau mana mai multe tipuri de roman care-l includ,desigur,si pe cel modern.
Exegezele mai noi au gasit exagerata apropierea metodei calinesciene de cea a lui Balzac.In execelentul sau eseu despre romanul romanesc,Arca lui Noe,
Nicolae Manolescu,dupa ce aminteste ca romanul si-a modificat structura odata cu schimbarea claselor sociale care-l creasera,observa ca balzacianismul nu mai putea fi aplicat,"ci"descoperit polemic doar:"la G.Calinescu este un balzacianism fara Balzac".Ducandu-si ideea mai departe si referindu-se,pentru moment,la descrierea "in maniera balzaciana"a casei lui Costache Giurgiuveanu din enigma Otiliei,N.Manolescu observa diferente esentiale in realizarea descriirilor:in timp ce Balzac descria casa Claes ca"un observator oarecare"fara cunostinte deosebite de arta arhitecturala,G. Calinescu pune"spirit de expertiza stiintifica in descrierea casei Giurgiuveanu"
si induce propriile observatii erudite tanarului Felix Sima.In sfarsit daca naratorul calinescian foloseste un limbaj mult prea sofisticat si profesional,cel al lui Balzac este simplu si exact.In final,observand ca Balzac s-a dovedit un execelent creator de viata N.Manolescu crede ca G.Calinescu are vocatia"de a o comenta".Balzacianismul romanului calinescian nu este numai polemic ci si,prin excelenta,critic.


In fine,sa mai aratam ca G.Calinescu a incercat "sa demonstreze vitalitatea formulei balzaciene intr-un moment in care romanul nostru(...)se indreapta spre Proust si altii".Acest lucru s-a nascut-crede N.Manolescu-din convingerea lui G.Calinescu ca romanul romanesc trebuia inca multa vreme sa poposeasca in perimetrul vietii sociale,si ca in consecinta,nu este inca pregatit(datorita structurii societatii romanesti,pentru introspectie psihologism si intelectualism rafinat.
Definit ca intaiul roman de tip clasic,Enigma Otiliei poate fi citit astazi nu doar ca o "fresca din viata burgheziei bucurestene,fixata in niste cadre sociale,precise"ci si ca un "roman comic"cum au observat Ion Negoitescu si N.Manolescu.Primul descopera in Enigma Otiliei"un epic pur si prea tehnic fata alta motivatie decat gratuitatea sa estetica prea evidenta",iar autorul Istoriei critice a literaturii romane trage concluzia ca "urmarind sa repete polemic in romane formula balzaciana,n-a putut evita ca ea sa devina in mainile sale o expresie a comicului si a unui fel de joc estetic de esenta baroca"
In structura romanului lui G.Calinescu alaturi de trasaturi clasice se regasesc si experiente literare moderne,practicate in literatura epocii.In primul rand,
Calinescu manifesta un interes deosebit pentru procesele psihice.Personajele desi sunt construite pentru a ilustra o categorie umana specifica,se disting si prin dimensiunea lor interioara,prin umbiguitatea structurii lor intime.Otilia si Pascalopol sunt naturi enigmatice,iar Felix are o complicatie interioara evidenta.In sfera modernului intra si unele modalitati de caracterizare a personajelor.Astfel,personajele se definesc ca in romanul modern si prin reflectarea lor in constiinta celorlalti eroi.Otilia este pentru Costache Giurgiuveanu "fe-fetita"cuminte si candida,pentru Felix este fata exuberanta si capricioasa;Pascalopol distinge la ea o feminitate precoce,iar Aglae o considera o usuratica

Aria şi volumul

  Metodă de calcul