luni, 17 septembrie 2012

Învatamatul in Finlanda - Prioritate Natională


Reteta unui invatamant de succes: fara teme si examene




Finlanda are unul dintre cele mai performante sisteme de invatamant din lume, iar secretul sta in importantele reforme educationale, implementate in urma cu 40 de ani.
Lucrul care contrariaza cel mai mult in acest sistem de invatamant este faptul ca nu se dau teme si nu se fac evaluari pana la o varsta destul de mare, precum in alte state din Occident.Business Insider a trecut in revista "minunile" din scoala finlandeza.

Educaţia fiecărui copil costă statul finlandez 200.000 de euro, de la gradiniță până la absolvirea unei universități - “Sunt banii cel mai bine folosiţi din impozitele noastre”.
- Elevii au un respect total faţă de profesori, şi se vede în orice moment politeţea în relaţiile dintre ei. Nu poartă uniforme, dar sunt întotdeauna simplu şi corect îmbrăcaţi şi pieptănaţi.
- Studenţii plătesc doar cărţile şi mâncarea (2,50 euro la restaurantul facultăţii). Apoi statul îi ajută să se emancipeze dându-le subvenţii pentru închirierea unei locuinţe şi primul salariu.





Alte bloguri !

Politici Sociale

 Despre afaceri online


PC Computer


Locuinta - O investitie necesara


De la prietenii niștri RELIGIE 


 LITERATURA și CREDINTA


Economico - Sociale


Politici Fiscale , Sociale 


Situatia ECONOMICO-SOCIALA


Stiinta si tehnica

Copiii din Finlanda nu incep scoala pana nu implinesc varsta de sapte ani si toti invata in aceeasi clasa, indiferent de istetimea lor. 

Invataceii primesc foarte rar teme sau evaluari pana cand ajung in perioada adolescentei. Mai mult, ei nu sunt deloc evaluati in primii sase ani de scoala, iar primul test adevarat are loc la varsta de 16 ani.

Finlanda investeste cu 30% mai putin decat Statele Unite, pentru fiecare elev, iar acelasi procent reprezinta numarul copiilor care primesc ajutor suplimentar, in primii noua ani, ceea ce in Romania poarta numele de meditatii. 

Tara are cel mai mare procent, din Europa, al elevilor care ajung la facultate, 66%, iar 93% dintre finlandezi promoveaza liceul. In acelasi timp, diferenta dintre cei mai slabi si cei mai buni elevieste cea mai mica din lume. 

Finlanda pune mare pret pe cercetare si experimente inca din scoala, astfel ca se formeaza clase cu cel mult 16 elevi, care se concentreaza pe experimente practice.

Aproximativ 43% dintre elevii de liceu urmeaza o scoala de dezvoltare a vocatiilor sau abilitatilor, iar toti copiii beneficiaza de un total de 75 de minute de pauza, la scoala, in fiecare zi.

Salariu de profesor: 1.900 de euro

De cealalta parte a catedrei, profesorii petrec doar patru ore pe zi in clasa si isi mai iau alte doua ore, in fiecare saptamana, pentru "dezvoltare profesionala". In plus, toti profesorii trebuie sa fi absolvit masterul, care este subventionat in totalitate de stat. De altfel, intregul sistem de invatamant este finantat 100% de stat.

Finlanda are acelasi numar de profesori ca si New York, dar aproape jumatate din numarul de elevi: 600.000, fata de 1,1 milioane de elevi in metropola americana. Doar cel mai bun din zeceabsolventi poate ajunge profesor, in tara scandinava.

Ajungem si la salarii si ne minunam. Salariul minim de inceput al unui profesor finlandez a fost, in 2008, de aproape 22.300 de euro anual, adica aproape 1.900 de euro lunar. O urmare logica? Un sfert dintre copiii care au fost intrebati ce vor sa fie cand o sa creasca au raspuns... profesor!

Profesorii finlandezi se bucura de acelasi respect si statut ca si medicii si avocatii, iar sistemul de invatamant din Finlanda este peste cel al Norvegiei, tara vecina si cu aproximativ aceleasi date demografice si standarde ale vietii.

Toate aceste masuri se vad si in rezultatele copiilor finlandezi. Astfel, in ultimii zece ani, ei s-au clasat pe primul loc sau pe unul dintre primele locuri in studii internationale ce au vizat domenii precum stiintele sau matematica

Cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii




Secretul finlandezilor 

De ce este atit de obisnuit ca in Finlanda, un adolescent normal sa termine primele 8 clase cu medii excelente, vorbind o engleza perfecta si citind o carte pe saptamina? 

Dar secretul este altul: Pe la 1600 s-a legiferat ca cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii !

Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita.

Autobuzul trece la fiecare 5 minute.
Costurile le plateste municipalitatea fiecarui oras. 
by Delia Ariciuc 
De ce este atit de obisnuit ca in Finlanda, un adolescent normal sa termine primele 12 clase cu medii excelente , vorbind o engleza perfecta si citind o carte pe saptamina? 
07:45 – Saili (15 ani) asteapta autobuzul urban care il va lasa la poarta scolii (nu exista autobuze scolare). Autobuzul trece la fiecare 5 minute. Finlandezii incearca sa-i faca pe fiii lor sa fie independenti de mici. Pe foarte putini dintre ei, parintii lor îi duc cu masina pina la scoala. Biletul este subventionat de catre municipalitate. Conform legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Niciun muc de tigara, nicio hirtie pe jos, niciun grafitti pe ziduri. 
09:15 – Orele de 45 de minute. Finlandezii mizeaza pe studiile de limba materna, matematica si engleza. 75% dintre materii sunt comune in toata tara . Restul il alege scoala, in acord cu profesorii, parintii si elevii. Orele sunt scurte, intense si, mai ales, foarte participative. In interiorul scolii, curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat in folosinta. Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic. Scoala este publica si, bineinteles, gratuita, dar cu instalatii demne de un colegiu “scump” din Spania. Salile de cursuri dispun de ecrane gigant de plasma cu TV in circuit inchis, acvariu de 200 de litri cu pesti tropicali, bucatarie completa, dispozitive audiovizuale, aer conditionat, multe plante. Fiecare doi elevi au cite un calculator. O duzina de masini de cusut in sala de croitorie, aparate de sudura, scule de timplarie, schiuri… O sala de sport acoperita, un auditoriu pentru orele de teatru si o sala de mese cu autoservire.
Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita.
12:00 – Mincare calda, nutritiva si gratuita. Saili are o jumatate de ora pentru prinz, la restaurantul scolii. Legea finlandeza obliga ca meniul sa fie gratuit, nutritiv, si cu multe feluri de salate si fructe. Se bea apa sau lapte. Costurile le plateste municipalitatea fiecarui oras. Daca orele se prelungesc pina dupa amiaza, scoala are obligatia de a oferi o gustare elevilor. 16:05 – Inapoi acasa, Saili joaca hockey cu fratele lui mai mic. Nu exista delincventa, strazile sunt sigure. Cind se lasa seara, Saili si fratele lui, care au invatat sa gateasca la scoala, pregatesc cina pentru parintii lor, daca acestia intirzie la serviciu. 18:30 – Cina si sauna (aceasta, de 3 ori pe saptamina) sunt momentele in care familia se afla impreuna. Se converseaza mult, mai ales despre proiectele copiilor, dorintele, progresele si nevoile lor. Dar in aceeasi masura, se fac si planuri de vacanta pentru toata familia, in comun. 20:15 – Temele si la culcare. Copiii finlandezi au foarte multe teme de casa, desi Saili le termina rapid, intr-o ora sau doua, pentru ca de-abia asteapta sa se urce in pat si sa citeasca Harry Potter in engleza. Pentru Saili, scoala este ca un serviciu. – “Daca un copil doreste sa studieze, poate sa ajunga medic sau judecator sau inginer, chiar daca familia sa este una saraca”. – Educatia fiecarui copil costa statul finlandez 200000 de euro, de la gradinita pina la absolvirea unei universitati. “Sunt banii cel mai bine folositi din impozitele noastre”. – Studentii platesc doar cartile si mincarea (2.50 euro la restaurantul facultatii). Apoi, statul îi ajuta sa se emancipeze dindu-le subventii pentru inchirierea unei locuinte si primul salariu.
Elevii au un respect total fata de profesori, si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre ei.
Nu poarta uniforme, dar sunt intotdeauna simplu si corect imbracati si pieptanati. – Intr-o scoala din centrul capitalei Helsinki , sau dincolo de Cercul Polar, nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cit mai inalt. – Presedinta Finlandei, Tarja Halonen, licentiata in Drept si profesoara: “Cind îi cert pe studentii mei, le spun ca irosesc banii contribuabililor”. – Nu exista repetenti, desi nu exista decit o singura oportunitate de a lua un examen, “pentru simplul motiv ca viata insasi nu se traieste decit o singura data”.
Se studiaza pina cind se ia examenul, dar promovarea in anul urmator este automata. – “Ziua de lucru” a lui Saili este intensa, de la 8 pina la 3. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se stimuleaza rationamentul critic inaintea memorizarii mecanice. Orele sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri de salon, teatru, arta digitala, coafura, arte martiale, hockey, schi de tura, gastronomie, primul ajutor, dulgherie, mecanica sau muzica. Elevii cinta la vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca odata, se incurajeaza gindirea critica si se discuta. – “Saili inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo. Chimie, medicina veterinara sau creatie de jocuri video. Il intreb daca este fericit. Fara sa clipeasca, imi raspunde – ” da.”
Dar exista un secret: Pe la anul 1600 s-a legiferat ca cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii!!!
Trimiteti textul tuturor profesorilor, parintilor si bunicilor pe care-i cunoasteti !
Dati mai departe ! Poate ajunge si la careva de prin minister, guvern si Parlament !!!

Am citit şi eu articolul acesta cam ca pe un basm… Un basm prea frumos, fără zmei, mai domol şi cuminte decât ştiam că se poate. Nu poţi să afli despre aşa o şcoala-viaţă, fără să te gândeşti cum ar fi să existe în realitatea ta.
Sincer? Mi-a părut întâi puţin aspru, prea spartan pentru a te simţi copil cu toată inima, dar poate că doar aşa, fără griji şi musai cu urcat în cireşi am înteles noi să ne imaginăm copilaria ideală în lipsa unor multe alte repere care, iata, sunt cât se poate de fireşti, fără să ştirbească nimic din bucuria de a fi copil : respect, curăţenie, şi nu doar aceea care poate fi văzută cu ochii, linişte, ordine – cât să-ţi poţi creşte limpede gândurile, bun simţ – împreună – libertate !
Şi întregul sens apare atunci cand realizezi că tot ce doreşti să ţi se întâmple ţie, este ceea ce trebuie să faci chiar tu mai întâi !
Şi parte din efortul de a schimba, de a te schimba, ar fi ideal să fie şi umărul cald al familiei şi oamenii-exemplu pe care să-i ai în suflet cu drag, nu doar din cărţi (deşi, Doamne, ce bine ar fi să mai citim atâtea cărţi !).
Suntem balcanici (asta ar trebui să ne aducă doar renumele de oameni calzi si primitori !) şi copiii noştri or să vorbească şi or să râdă întotdeauna mai tare decât copiii blonzi ai Nordului excesiv de civilizat. Se poate spune excesiv de civilizat? Nu… cam nu ! Civilizat ar trebui să fie mai degrabă un superlativ, o stare de fapt, de gând, de fiecare faptă, de “ce vrei să te faci când o să fii mare”…
Ne mai gândim la asta, pentru copiii noştri…?
 Secretul finlandezilor
- “Dacă un copil doreşte să studieze, poate să ajunga medic sau judecător sau inginer, chiar dacă familia sa este una saracă”.
- Educaţia fiecărui copil costă statul finlandez 200.000 de euro, de la gradiniță până la absolvirea unei universități - “Sunt banii cel mai bine folosiţi din impozitele noastre”.
Studenţii plătesc doar cărţile şi mâncarea (2,50 euro la restaurantul facultăţii). Apoi statul îi ajută să se emancipeze dându-le subvenţii pentru închirierea unei locuinţe şi primul salariu.
Elevii au un respect total faţă de profesori, şi se vede în orice moment politeţea în relaţiile dintre ei. Nu poartă uniforme, dar sunt întotdeauna simplu şi corect îmbrăcaţi şi pieptănaţi.
Într-o şcoală din centrul capitalei Helsinki sau dincolo de Cercul Polar, nivelul este acelaşi. Sistemul educaţional nu este elitist şi nu urmăreşte producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cât mai înalt.
- Preşedinta Finlandei, Tarja Halonen, licenţiată în Drept şi profesoară: “Când îi cert pe studenţii mei, le spun că irosesc banii contribuabililor”.
Nu există repetenţi, deşi nu există decât o singură oportunitate de a lua un examen, “pentru simplul motiv că viaţa însăși nu se trăiește decât o singură dată”. Se studiază până când se ia examenul, dar promovarea în anul următor este automată.
“Ziua de lucru” a lui Saili este intensă, de la 8 până la 15. Orele sunt însă scurte, de 45 de minute. Una dintre recreaţii se petrece obligatoriu afară, în aer liber. Se stimulează raţionamentul critic în locul memorizării mecanice. Orele sunt relaxate, există şi cursuri de dansuri de societate, teatru, artă digitală, coafură, arte marţiale, hockey, schi de tură, gastronomie, primul ajutor, dulgherie mecanică sau muzică. Elevii cântă la vioară, chitară electrică sau la ce instrument preferă. Şi, încă o dată, se încurajează gândirea critică și se discută.
- Saili încă nu s-a hotărât ce vrea să facă mai târziu, în viaţă. Chimie, medicină veterinară sau creaţie de jocuri video. Îl întreb dacă este fericit. Fără să clipească, îmi răspunde că da. “
(articol scris de Carlos Manuel Sánchez)
Da, dar secretul este altul: pe la 1600 s-a legiferat că cine nu ştie să scrie şi să citească nu are voie să facă copii !!! 



SECRETUL  FINLANDEZILOR

De ce este atit de obisnuit ca in Finlanda, un adolescent normal sa termine primele 12  clase cu medii excelente, vorbind o engleza perfecta si citind o carte pe saptamina?

07:45 - Saili (15 ani) asteapta autobuzul urban care il va lasa la poarta scolii (nu exista autobuze scolare). Autobuzul trece la fiecare 5 minute. Finlandezii incearca sa-i faca pe fiii lor sa fie independenti de mici. Pe foarte putini dintre ei, parintii lor îi duc cu masina pina la scoala. Biletul este subventionat de catre municipalitate. Conform legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Nici un muc de tigara, nici o hirtie pe jos, nici un grafitti pe ziduri.
09:15 - Orele de 45 de minute. Finlandezii mizeaza pe studiile de limba materna, matematica si engleza. 75% dintre materii sunt comune in toata tara . Restul il alege scoala, in  acord cu profesorii, parintii si elevii. Orele sunt scurte, intense si, mai ales, foarte participative. In interiorul scolii, curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat in folosinta. Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic. Scoala este publica si, bineinteles, gratuita, dar cu instalatii demne de un colegiu "scump" din Spania. Salile de cursuri dispun de ecrane gigant de plasma cu TV in circuit inchis, acvariu de 200 de litri cu pesti tropicali, bucatarie completa, dispozitive audiovizuale, aer conditionat, multe plante. Fiecare doi elevi au cite un calculator. O duzina de masini de cusut in sala de croitorie, aparate de sudura, scule de timplarie, schiuri... O sala de sport acoperita, un auditoriu pentru orele de teatru si o sala de mese cu autoservire. Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita.

12:00 - Mincare calda, nutritiva si gratuita. Saili are o jumatate de ora pentru prinz, la restaurantul scolii. Legea finlandeza obliga ca meniul sa fie gratuit, nutritiv, si cu multe feluri de salate si fructe. Se bea apa sau lapte. Costurile le plateste municipalitatea fiecarui oras. Daca orele se prelungesc pina dupa amiaza, scoala are obligatia de a oferi o gustare elevilor.
16:05 - Inapoi acasa, Saili joaca hockey cu fratele lui mai mic. Nu exista delincventa, strazile sunt sigure. Cind se lasa seara, Saili si fratele lui, care au invatat sa gateasca la scoala, pregatesc cina pentru parintii lor, daca acestia intirzie la serviciu.
18:30 - Cina si sauna (aceasta, de 3 ori pe saptamina)sunt momentele in care familia se afla impreuna. Se converseaza mult, mai ales despre proiectele copiilor, dorintele, progresele si nevoile lor. Dar in aceeasi masura, se fac si planuri de vacanta pentru toata familia, in comun.
20:15 - Temele si la culcare. Copiii finlandezi au foarte multe teme de casa, desi Saili le termina rapid, intr-o ora sau doua, pentru ca de-abia asteapta sa se urce in pat si sa citeasca Harry Potter in engleza. Pentru Saili, scoala este ca un serviciu.

- "Daca un copil doreste sa studieze, poate sa ajunga medic sau judecator sau inginer, chiar daca familia sa este una saraca".
- Educatia fiecarui copil costa statul finlandez 200000 de euro, de la gradinita pina la absolvirea unei universitati. "Sunt banii cel mai bine folositi din impozitele noastre".
- Studentii platesc doar cartile si mincarea (2.50 euro la restaurantul facultatii). Apoi, statul îi ajuta sa se emancipeze dindu-le subventii pentru inchirierea unei locuinte si primul salariu.
- Elevii au un respect total fata de profesori, si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre ei. Nu poarta uniforme, dar sunt intotdeauna simplu si corect imbracati si pieptanati.
- Intr-o scoala din centrul capitalei Helsinki , sau dincolo de Cercul Polar, nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cit mai inalt.
- Presedinta Finlandei, Tarja Halonen, licentiata in Drept si profesoara: "Cind îi cert pe studentii mei, le spun ca irosesc banii contribuabililor".
- Nu exista repetenti, desi nu exista decit o singura oportunitate de a lua un examen, "pentru simplul motiv ca viata insasi nu se traieste decit o singura data". Se studiaza pina cind se ia examenul, dar promovarea in anul urmator este automata.
- "Ziua de lucru" a lui Saili este intensa, de la 8 pina la 3. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se stimuleaza rationamentul critic inaintea memorizarii mecanice. Orele sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri de salon, teatru, arta digitala, coafura, arte martiale, hockey, schi de tura, gastronomie, primul ajutor, dulgherie, mecanica sau muzica. Elevii cinta la vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca odata, se incurajeaza gindirea critica si se discuta.

- "Saili inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo. Chimie, medicina veterinara sau creatie de jocuri video. Il intreb daca este fericit.
Fara sa clipeasca, imi raspunde - " da."

                       


Da, dar secretul este altul: Pe la anul 1600 s-a legiferat ca cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii!!!
Manu Dorica:
Extraordinar! ce vis frumos: sa fie si in Romania la fel, cu aceeasi tragere de inima!
Complimente pentru articol, am tras si multe invataminte pentru cand voi avea copii.

Toate cele bune!
Petrariu Ionel:
De ce emigrează \"creierele călătoare\" ale României: student eminent în America, şomer de lux în ţară

Adelin Truşculescu s-a întors în Timişoara natală, după ce a absolvit School of Management de la Universitatea din Boston. Nu găseşte un job în România pentru că este supra-calificat. Aşa că va pleca în Occident

A absolvit facultatea de Business la Boston University în  Statele Unite, a învăţat cu specialişti de pe Wall Street şi vrea să se angajeze. Nimic mai firesc în ţara de peste Ocean. O poveste normală într-o lume normală. Misiune imposobilă însă, pentru un timişorean de 22 de ani, care vrea să lucreze acasă, în România.

Nu a găsit oferte pentru nivelul său de pregătire

După o cercetare a ofertelor din România, tânărul a înţeles că nicio instituţie sau companie nu-i poate oferi un post pe măsura competenţelor deprinse în şcoală. Adică un job în care să profeseze pe baza cunoştinţelor şi din care să poată evolua. „Am sentimentul că dacă rămân în România îmi va fi greu să găsesc o slujbă care să mă ajute să cresc din punct de vedere profesional”, mărturiseşte Adelin Truşculescu.

În România, un job în Investment Banking la nivelul cum a lucrat pe Wall Street sau în Cityul londonez, nu există, susţine tânărul. A depus CV-uri în Anglia şi Elveţia, după ce şi-a dat seama că este nevoit să profeseze în altă parte, deşi gândul lui este mereu de a se întorarce.

În America a făcut doi ani de liceu într-unul

Adelin Truşculescu a deprins la Boston University nu numai skill-uri financiare, dar şi eticheta business. Poartă costum încheiat la toţi nasturii, cu cravată.
Povestea tânărului care a urmat cursurile aceluiaşi colegiu ca ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu (Colegiul Naţional Bănăţean), începe în al doilea an de liceu. Adelin a decis să plece „afară” la studii.

Şi-a convins părinţii, apoi a ajuns în  Texas, la San Antonio, unde a terminat liceul. „La sfârşitul clasei a 10-a am câştigat un loc în programul Ayusa-Study Abroad sponsorizat de guvernul american pentru a urma clasa a XI-a în Statele Unite. Organizaţia Ayusa m-a pus în legătură cu familia la care, ulterior, am locuit în America (aceasta înfiase un copil din România şi au considerat că cel mai bun contact cu ţara de origine a lui era să găzduiască un tânăr român – n.r.). Părinţii m-au încurajat foarte mult să trăiesc această experienţă, chiar dacă mulţi pot spune că eram trimis afară din cuibul familial mult prea devreme”, povesteşte Adelin.

Puştiul a dat dovadă de o voinţă ieşită din comun. A învăţat doi ani într-unul, a promovat examenele şi la final a fost desemnat unul dintre primii 300 de  absolvenţi de liceu din Statele Unite.

Recunoaşterea unui student excepţional

L-am întrebat de ce a ţinut morţiş să studieze în străinătate. „Am plecat pentru experienţă. Am vrut să interacţionez cu oamenii, să cunosc o altă cultură. Iniţial am plecat pentru un an, nici prin gând nu îmi trecea să rămân acolo şi la facultate. Până la urmă am făcut doi ani de liceu într-unul, apoi am depus 20 de aplicaţii la universităţile din SUA şi Marea Britanie”, răspunde Adelin. A fost acceptat la 12.

A ales Boston University - universitate fondată în 1839 cu o reputaţie internaţională fascinantă, din cauza programului de business, focusat pe practică - facultatea de Business (School of Management).

Potivit diplomei de absolvire, la 22 de ani, Adelin se poate lăuda cu o sumă de specializări cum probabil au foarte puţini români: o specializare principală în Managementul Afacerilor, alte două ultra-specializări în Finanţe şi în Management Internaţional, e absolvent al unui programul parelel la nivel de MBA în Management al Investiţiilor şi deţine o specializare secundară în Economie.

La Management Internaţional a fost desemnat „cel mai bun student din promoţie” şi a primit o medalie de aur inclusă într-o plachetă care menţionează acest lucru.

În acest moment, după ce şi-a luat câteva săptămâni de vacanţă, acasă, cu familia, Adelin Truşculescu îşi evaluează ofertele existente în vederea unei decizii.

    "Partea umoristică a acestei poveşti este că am fost norocos să împlinesc 21 de ani la sfârşitul anului trei de facultate, astfel am putut să particip la toate evenimentele dedicate absolvenţilor pe tot parcursul anului IV desfăşurate în diverse locaţii din Boston unde este interzis accesul persoanelor sub 21 de ani fiindcă se consumă şi băuturi alcoolice interzise în Statele Unite sub această vârstă”, Adelin Truşculescu, absolvent „summa cum laudae” de Boston University.


TRASEUL

Adelin Truşculescu a fost printre cei mai buni 5% absolvenţi din Statele Unite.

Pleacă pentru clasa a IX în San Antonio, Texas, decide să facă ultimii doi ani de liceu într-unul şi termină, în 2007, între primii 300 de absolvenţi din SUA.

Aplică la 20 de universităţi din State şi Marea Britanie, e acceptat la 12 şi alege School of Management la Boston University.

În anul I a fost ales unul din cei doi reprezentanţi ai studenţilor în conducerea universităţii. Face parte, inclusiv anul următor, din Clubul de finanţe şi Clubul de private equity al universitaţii care se ocupau de investirea fondurilor pe care le primeam.

În anul II este selectat într-un program similar MBA de către liderul unuia dintre primele cinci programe MBA în Managementul Investiţiilor din lume. În ultimul de facultate devine asistentul lui pentru alţi studenţi din anul IV.

Din anul III începe să lucreze ca asistent la două cursuri de statistică managerială şi la o companie de private equity din Boston. Tot în timpul anului trei, este invitat de conducerea universitaţii să facă parte din organizaţia Beta Gamma Sigma (înfinţată in 1913, cuprinde peste 650,000 de membrii, toţi în poziţii de top managment şi care au absolvit în primi 5% din universităţile renumite de business din lume).

În vara dintre anii III şi IV câştigă unul din cele 40 de internship-uri la una din marile bănci de pe Wall Street. Concurenţa a fost de 125 de tineri pe un loc. Astfel lucrează trei luni în produse structurate.

Pleacă un semestru la una din secţiile Boston Univerity din afara Statelor Unite, respectiv la Londra, unde onţine un  internship la o mare bancă din City, şi lucrează în leveraged finance şi syndicated loans.

Anul acesta a terminat facultatea „summa cum laudae”, unul din cei 5% din promoţia de 600 de studenţi.

Am avut ocazia s-a cunosc un om care a terminat facultatea de la Harvard, sponsorizat de guvern si dupa ce a venit acasa,e somer.Oare cei 300 de oameni care au terminat la Harvard,locul lor nu era undeva sus pentru ce au sponsorizat cei din guvern acesti oameni?
    Va doresc sanatate, succese, pace in suflete si lumina in minte!


In China Comunismul este bun - La noi nu ?
In timp ce noi ne zbatem in saracie, China comunista isi cosmetizeaza trecutul si il imbraca in costum capitalist. In orase rasar peste noapte zgarie nori care rivalizeaza, si ca inaltime si ca pret, cu cei din New York.
In timp ce la noi santierele au inghetat, in China dezvoltatorii sunt pe cai mari: metrul patrat construit se vinde chiar si cu 18.000 de dolari.
Criza? O poveste de speriat copiii, par sa spuna chinezii. O tara care si-a construit din temelii metropole grandioase, care fac concurenta New York-ului. In ultimii 20 de ani, chinezii n-au stat, ci au muncit pe branci ca sa ridice zgarie-nori, milioane de apartamente si mii de kilometri de autostrazi.
Avantul capitalist al investitorilor a fost ajutat cu vant din pupa de guvernul comunist: cu mana de lucru ieftina si impozite mici si putine. Shanghaiul este acum raiul investitorilor imobiliari din toata lumea.

duminică, 9 septembrie 2012

Comunicare şi Evaluare

Structurarea secvenţelor didactice


3.1. Orientări metodologice
Abordarea oralului ca obiect de studiu se poate realiza prin parcursuri di tice diverse, iar această diversitate este determinată, în primul rând, de perspec asupra învăţării. Reiau aici tezele referitoare la formarea capacităţilor de ci nicare orală, generate de impunerea, în anii '80, a modelului comunicativ.33 ] mea este de a defini, cât mai precis, perspectiva didactică pe care o propun râs venţa următoare.
1.  Exprimarea orală fluentă şi corectă presupune automatizarea aş taţilor de bază. Teza este întemeiată de o viziune behavioristă asupra învăţării,! cum şi de analiza (socio)lingvistică a limbajului elevilor şi a exprimării orale] grijite" a adulţilor. Scopul demersurilor didactice este acela de a apropia 1 elevilor de codul elaborat al adulţilor, definit, mai ales, din punctul de vei structurilor morfologice şi al frazei şi aşezat în afara situaţiei de comunicare 1 aici şi strategiile specifice: ele constau în exerciţii morfologice şi sintactice ascultarea repetată a unor înregistrări de discurs oral „elaborat" sau în activităţi structurare de text, supravegheate îndeaproape de profesor.
2.  Exprimarea orală fluentă şi corectă presupune cunoaşterea moduk funcţionare a limbii. Această perspectivă se opune celei precedente chiar daca s pul este acelaşi, şi anume cunoaşterea codului oral standard. Fundamentarea ti s-a realizat prin analize lingvistice şi ipoteze psihologice ce considerau câ sti nirea oralului presupune conştientizarea modului de funcţionare a limbii. A» perspectivă s-a concretizat în analiza de text oral transcris, text produs fie în «î şcolii, fie în clasă, de elevi.
3.   Exprimarea orală fluentă şi corectă presupune exersarea exprii orale. Această teză a fost generată de o abordare numită „strict comunicaţiona! se întemeiază pe viziunea piagetiană conform căreia dezvoltarea copilului se pi
33 J. Dolz, B. Schneuwly, Op. cit., pp. 15-l7.
Partea a Ii-a: Formarea competenţei de comunicare
ce spontan şi este determinată de propria lui activitate. De aici şi specificul strate­giilor didactice ce propun crearea, în clasă, a unor contexte de comunicare diverse (din punctul de vedere al scopului, al statutului emiţătorului, al continuturilor), con­texte legate fie de viaţa şcolară, fie fictive. Capacităţile vizate sunt mai ales de ordin discursiv şi textual, cele lingvistice fiind puse în umbră în virtutea convin­geai că limba se învaţă şi se cizelează prin practicare şi nu prin intervenţii siste­matice.
4. Exprimarea orală fluentă presupune exersarea exprimării orale şi analiza ei. Această teză defineşte abordarea „comunicaţională mixtă", direcţie ce insistă deopotrivă asupra necesităţii de a exersa limba în contexte variate şi asupra con­ştientizării aspectelor lingvistice, textuale şi discursive puse în scenă prin actul de comunicare.
i.2. Tipuri de activităţi
Aşa cum s-a putut remarca, cele patru direcţii ale didacticii oralului au infor­mat diferit modul de structurare a strategiilor didactice. în ceea ce mă priveşte, consider că opţiunea pentru o singură orientare metodologică poate fi riscantă; şi ista, datorită faptului că formarea competenţei de comunicare este determinată atât ie practicarea limbii în contexte diverse şi semnificante, cât şi de asimilarea unor cunoştinţe despre modul de funcţionare a limbii, despre sistemul şi subsistemele ei. Dintre tezele prezentate mai sus, cea mai apropiată de definiţia actuală a competenţei de comunicare (ansamblu al cunoştinţelor şi capacităţilor pe care subiectul le mobilizează în situaţiile de receptare şi producere de text oral) este cea informată de abordarea „comunicaţională mixtă". în cadrul ei, activităţile de comu­nicare globală sunt dublate de secvenţe reflexive, ce permit aprofundarea expe­rienţei de comunicare şi, deci, restructurarea cunoştinţelor despre procesul comu­nicării. Această perspectivă exclude însă activităţile de asimilare a cunoştinţelor, demersuri în absenţa cărora experienţele de comunicare rămân încercări fruste, a căror repetare nu duce la cizelarea capacităţilor de comunicare.
Acesta este motivul pentru care consider că, în orele de comunicare, este necesară prezenţa celor două tipuri de activităţi, şi anume activităţile de asimilare de cunoştinţe şi cele de comunicare globală. Prima categorie poate fi orientată înspre învăţarea unor aspecte legate de tipologia textelor, de structura lor, înspre aprofundarea unor aspecte legate de dimensiunea paraverbală sau nonverbală, de situaţia de comunicare, de funcţiile limbajului etc. în proiectarea acestor demersuri, esenţială îmi pare a fi circumscrierea fermă a ariei cunoştinţelor şi proiectarea lor pe un fundal mai larg, menit să le pună în relaţie cu informaţiile deja asimilate şi să kjustifice.
Activităţile de asimilare a cunoştinţelor pot fi concepute fie ca secvenţe inde-pendente, fie ca mini-lecţii ce preced activităţile de comunicare globale. în funcţie de timpul avut la dispoziţie şi de miza lor, parcursurile pot fi proiectate: a) inductiv (ti: se analizează un fragment de dialog cu scopul de a defini parametrii situaţiei k comunicare); b) deductiv (ex.: se oferă definiţia expunerii orale şi apoi se trece la analiza unui expuneri transcrise, cu scopul de a exemplifica trăsăturile speciei);
90   Alina Pamfil: Limba şi literatura română în gimnaziu
c) analogice (ex.: se actualizează legile rezumării şi apoi se trece la rezuma orală) sau d) expozitive (ex.: se prezintă modalităţi de a respinge opinia partenerul! de dialog, se dau serii de conectori textuali, variante de intrare în dialog, structi unei prezentări de carte etc).
Dar asimilarea acestor informaţii nu are sens decât în situaţia în care elev» fi reinvestite în secvenţe de comunicare globală. Acestea din urmă constaţii „practicarea" limbii sau, altfel spus, în punerea în scenă a unor situaţii complete m comunicare orală, situaţii ce permit exersarea şi rafinarea competenţei de con nicare într-o manieră integrată.
în economia orelor consacrate oralului, consider că ponderea cea mai mi trebuie să o aibă activităţile de comunicare globală. Justificarea acestei afirmaţii j află în specificul procesului de formare a capacităţilor de comunicare, realizat pn-oritar (nu şi exclusiv) prin procese de achiziţie şi nu prin învăţare. Şi e suficient! ne gândim la modul în care copilul ajunge să comunice în limba maternă; perfa manta pe care o atinge în foarte puţini ani nu se datorează faptului că părintele învaţă limba, ci faptului că este aşezat permanent în contexte de viaţă ce facilitai, achiziţia.
O variantă coerentă de activităţi de comunicare globală este cea compis dintr-o etapă preliminară, din activitatea de comunicare propriu-zisă şi din etapai evaluare şi / sau reflecţie. Modul de structurare a etapelor depinde, fără îndoială,'. specia orală vizată, dar, dincolo de diferenţe, se pot contura o serie de paşi coma
Astfel, etapa preliminară poate cuprinde: a) fixarea temei expunerii / diak gului / dezbaterii, strângerea de informaţii, selectarea şi structurarea lor şi, aed unde este cazul, redactarea unor note ce pot susţine discursul oral; b) fixarea roit rilor, definirea lor şi prezentarea unor fişe de control ce permit pregătirea intern ţiei orale; conţinutul acestor fişe se va regăsi şi pe foile de evaluare ale obsen-torilor.
Activitatea propriu-zisă este momentul central al demersului didactic şi« stă în punerea în scenă a secvenţei de comunicare. în măsura în care este posibil, bine ca această activitate să fie înregistrată, iar înregistrarea să fie folosită ca sş al evaluării activităţii. Mai mult, profesorul şi / sau elevii pot transcrie înregistraţii obţinând astfel un suport mult mai fidel pentru analiză, evaluare şi reflecţie.
Etapa a IlI-a cuprinde secvenţele de evaluare şi reflecţie. Formele posib ale evaluării sunt: a) autoevaluarea realizată de participanţii la comunicare, b) e\ luarea realizată de observatori şi c) evaluarea realizată de profesor. Momentele si cesive de evaluare pot fi substituite reflecţiei sau pot fi prelungite printr-o secvei de reflecţie propriu-zisă; ea va consta în reluarea tuturor paşilor parcurşi de elevi în fixarea aspectelor aprofundate sau învăţate prin intermediul secvenţei de con nicare.
Structurarea fişelor de control şi evaluare o văd realizată în funcţie de cu ponentele discursului oral, de specie, de nivelul cunoştinţelor şi capacităţilor şii finalitatea activităţii. Prezint în continuare cei patru parametri ce pot structura fişt de control şi evaluare.
Partea a Ii-a: Formarea competenţei de comunicare   91_   ___
Parametrii fişei de control şi evaluare
Conţinutul
Componenta
Componenta
Componenta
discursului oral
verbală
nonverbală
paraverbală
adecvarea la
- dimensiunea lingvistică -
- elemente chines-
vocea, calitate,
tema expune-
utilizarea corectă a aspecte-
tezice: privirea,
melodie, debit,
rii, dialogului
lor de ordin fonetic, lexical
atitudini corporale,
inflexiuni, into-
■ pertinenţa
precum şi a aspectelor de
mişcări, gesturi,
naţie, pauze,
intervenţiilor
sintaxă a propoziţiei şi a
expresia feţei;
respiraţie.
■claritatea ide-
frazei;
- poziţia locutorilor:

ilor, înlănţuirea
- dimensiune textuală (cu-
modul de ocupare a

lor logică etc.
noaşterea şi utilizarea regu-
locurilor, spaţiul per-


lilor şi procedeelor care asi-
sonal, distanţele;


gură organizarea generală a
- aspectul exterior;


unui text: legătura între fra-
- modul de amena-


ze, coerenţa între părţi,
jare a spaţiului şi a


structura textuală narativă,
documentelor (dis-


descriptivă, argumentativă şi
punerea graficelor,


explicativă);
foliilor, înregistrările,


- dimensiunea discursivă
notele etc).


(cunoaşterea şi utilizarea



regulilor şi procedeelor care



determină folosirea limbii în



context: utilizarea registrelor



limbii, normelor de interac-



ţiune verbală, cunoaşterea



parametrilor situaţiei de co-


r
municare etc).


Transpunerea acestor parametri în fişele de control se poate realiza prin prezentarea componentelor drept obiective şi prin formularea lor în enunţuri nomi­nale, în propoziţii interogative sau în propoziţii afirmative. Primele două variante pot structura fişele de control şi autoevaluare, iar ultima, fişele de evaluare.
13. Fişe de control şi evaluare
Prezint, în continuare, o fişă de control şi una de evaluare structurate pentru realizarea monologul demonstrativ la clasa a VIII-a.
Temele de demonstraţie / argumentaţie propuse elevilor sunt: 1. Nuvela Popa W este un text despre transformarea unui om vanitos în „omul lui Dumnezeu"; 2 Nuvela Popa Tanda este un text despre ineficienta cuvântului şi despre forţa modelatoare a faptei. 3. Nuvela Popa Tanda este un text despre formele prin care ie putem adresa celorlalţi / prin care putem schimba comportamentul celorlalţi.
Activitatea se desfăşoară în cele trei etape enunţate mai sus, iar secvenţa preliminară - de documentare şi structurare - se realizează prin activităţi pe grupe. harul grupelor corespunde numărului temelor; din fiecare grupă vor susţine ipentaţia orală doi-trei elevi, evaluarea fiind realizată de ceilalţi membri ai
92  Alina Pamfil: limba şi literatura română în gimnaziu
Fişă de controf4
I.   Conţinutul discursului
am recitit nuvela din perspectiva temei; am selectat informaţia pentru argumentaţie.
II.  Componenta verbală
1. dimensiunea textuală
am construit intrarea în text printr-o introducere clasică / prin I mularea unui adevăr general / printr-o declaraţie de intenţie/prii o frază provocatoare;
am construit ieşirea din text prin reluarea tezei / printr-un rezui final / printr-un un cuvânt de spirit / printr-o frază şocantă; am construit miezul argumentaţiei şi am verificat: a) valoa argumentelor; b)  gradarea argumentelor;  c)  locul exemplel d) folosirea corectă a organizatorilor textuali.
2. dimensiunea lingvistică
am formulat corect din punct de vedere lexical şi sintactic.     1
3. dimensiunea discursivă                                                              *
am decis în ce calitate vorbesc: în calitate de persoană individa
(„eu" ca elev, cititor etc), de reprezentant al unui grup („noi"
elevii, - colegii de echipă etc); vorbesc impersonal, exprim opn
generale;
am decis cui mă adresez: profesorului / întregii clase / unor cui
cători / unor neiniţiaţi / unui grup compact / unor ascultători diver
am decis ce registru lingvistic folosesc.
III. Componenta paraverbală şi cea nonverbală.
am exersat / am reflectat asupra modului în care voi folosi i voi privi ascultătorul şi voi rosti textul.
Fişa de evaluare se va structura în consonanţă cu fişa de control, ia rentele, puţine la număr, se vor concretiza în formulare, în eliminarea aspect* ţin de pregătirea monologului şi în diversificarea aspectelor specifice expui orale. Dată fiind dificultatea evaluării, sugerez ca observatorii să urmărească \ una dintre componentele comunicării. Sarcinile de observare vor fi distribuit? aşa fel încât, prin reunirea lor, să poată fi realizată evaluarea globală a discursului
I.   Conţinutul discursului
a fost argumentaţia adecvată temei enunţate? a aprofundat sufla tema? tratarea a fost globală sau structurată în micro-teme?
34 Din fişa dată elevilor vor lipsi rândurile ce denumesc componentele şi dimensiunile discursului oral, tic posibilitatea de a fi redenumite: ex. conţinutul, textul, limbajul, situaţia de comunicare, aspecte paravefc nonverbale. Prezenţa, în textul meu, a acestor specificări este justificată de intenţia de a face vizibil modul deT nizare a fişelor în funcţie de parametrii comunicării.
I
Partea a Ii-a: Formarea competenţei de comunicare   93_
D. Componenta verbală
1. dimensiunea textuală
-    cum s-a realizat intrarea în text, dar încheierea?
-     cum s-a realizat argumentaţia propriu-zisă (valoarea argumentelor; gradarea argumentelor; locul exemplelor; folosirea corectă a orga­nizatorilor textuali)?
2. dimensiunea lingvistică
-     cum a fost exprimarea din punct de vedere lexical şi sintactic? ce tip de limbaj a folosit?
15. dimensiunea discursivă -    în ce calitate a prezentat textul? -    cum s-a adresat auditoriului? -    cum şi-a adecvat textul la contextul de comunicare? E(
E Componenta paraverbală şi cea nonverbală
-     care a fost tonul, dar ritmul vorbirii?
-     cum a privit auditoriul, cum s-a mişcat, cum şi-a folosit notiţele?
(Concluzii
Fişele prezentate aici nu sunt propuse ca modele, ci ca variante posibile de structurare a sarcinilor de lucru. Acelaşi regim îl au şi tiparele de structurare a activităţilor de comunicare globală. Principiile formulate în această secţiune nu ilau însă sub semnul ipoteticului şi la unul dintre ele doresc să revin cu câteva precizări. E vorba de imperativul corelării activităţilor de comunicare cu cele con­sacrate studiului limbii sau literaturii. Activitatea propusă anterior a fost gândită în prelungirea analizei de text literar, iar problematica aleasă exemplifică teza referi­toare la importanţa subiectului în ora de comunicare; la importanţa reperelor etice ji a calităţii reflecţiei exprimate în discursul oral.
Fără îndoială, obiectivele activităţilor de comunicare vizează prioritar forma­rea unor capacităţi de receptare şi producere de text, obiective concretizate în asi­milarea unor forme culturale ritualizate sau „specii" (ex.: expunerea, dialogul for­mal etc.) şi a procedeelor ce le caracterizează (tehnici de organizare a argumen-tlor, de ascultare activă, de formulare a întrebărilor, de relansare a discuţiei etc). Atingerea acestor ţinte nu exclude însă alegerea atentă a subiectului şi aprofun-în secvenţele anterioare activităţilor de comunicare propriu-zisă. După J. şi B. Schneuwly, alegerea temei se realizează în funcţie de următoarele di-wsiuni: a) dimensiunea psihologică, ce include motivaţiile, afectele şi interesele dmlor; b) dimensiunea cognitivă, ce trimite la complexitatea temei şi la nivelul de anoştinţe al elevilor; c) dimensiunea socială, ce vizează densitatea socială a temei, ipotenţialitatea polemică, mizele, aspectele etice, prezenţa ei reală în interiorul sau ioafara şcolii şi faptul că ar putea genera un proiect al clasei, care ar interesa elevii, y) dimensiunea didactică, ce pretinde ca tema să nu fie „prea cotidiană" şi să
94   Alina Pamfil: Limba şi literatura română în gimnaziu
conţină aspecte noi, aspecte de învăţat (de l'apprenable)}5 Pentru această discul! reţin, în mod special, sublinierile legate de complexitatea temei, de dimensiunea: etică şi socială, precum şi indicaţia legată de evitarea subiectelor prea coma Dacă în învăţarea limbii a doua sau a limbilor străine, prezenţa acestui tip i subiect poate fi uşor justificată, în ora de limbă maternă plinătatea temei trebuiţi rămână unul din criteriile de selecţie. Iată, de pildă, o serie de teme de dialo. înseriate în funcţie de aceste deziderate: Unde să ne petrecem vacanţa? Ce cart alegem pentru a fi discutată în clasă? în funcţie de ce criterii ne alegem cărţile Cum ne uităm la reclame? Ce poveste, obicei, obiect ai dori să nu dispară? i de discuţie dense şi provocatoare oferă, de asemenea, majoritatea textelor 1 propuse în manuale: raportul dintre mamă şi copii, dintre individ şi statului (Baltagul, de Mihail Sadoveanu); raportul între realitate şi vis (îâa când zăpezile sunt albastre, de Fănuş Neagu), adolescenţa şi spiritul de aveitt (Cireşarii, de Constantin Chiriţă) etc. în marginea textelor literare se poate k majoritatea speciilor vizate de programă: dialogul (prin discuţii pe marginea tem dar şi prin jocuri de rol de tipul „imaginează-ţi dialogul dintre Nică şi Smarani Smărăndiţa / David Creangă..."), descrierea şi rezumatul oral, monologul expoa* şi demonstrativ. Ancorarea tuturor orelor de comunicare în tematica textelor rare nu este o bună soluţie, ca de altfel nici focalizarea excesivă asupra coti nului. De aici şi recomandarea legată de ponderarea atentă a ariilor tematice \, alegerea, în interiorul lor, a unor teme cu impact formativ; prin asemenea te activităţile de comunicare pot ţinti dincolo de formarea şi cizelarea capacitâtili pot extinde sfera înţelegerii. Prin asemenea teme, „a învăţa strategii de coraunra şi „a comunica pentru a învăţa" se pot întâlni în spaţiul aceloraşi ore.
Alegerea unor subiecte dense şi pregătirea lor permite evitarea riscuri pândesc demersurile didactice cu miză exclusiv utilitară. Despre aceste riscuri i beşte elocvent J. Gage şi a vorbit, de mult, Socrate: „Dacă abordările teta sunt justificate de scopul formării competenţei, ce justifică oare situarea coş tentei ca finalitate a educaţiei? Răspunsul cel mai frecvent este argumentul i' ţarist [...]. Se spune că elevii au nevoie să ştie să comunice ca să-şi rezolve pro: mele concrete ale vieţii, ca să obţină note mai bune în şcoală, ca să obţină sk mai bune mai târziu. [...]. De vreme ce aceste scopuri nu pot fi cu uşurinţă ut jate, s-ar putea totuşi invoca acuzele lui Socrate împotriva modului de predaţi sofiştilor [...]. Sofiştii erau, în formare, specialişti de vocaţie, prin excelenţâi promis să ofere omului capacităţi eficiente, capacitatea de a stăpâni situaţia ş a-şi promova cauza cu succes. Dar, după cum a observat Socrate, capacitatea face distincţie între cauzele bune şi cele rele, ea nu îl face pe om să observe ta tatea sau dreptatea şi îi oferă doar artificii standardizate ce funcţionează în sil standard" (t. ra.).36
35 J. Dolz şi B. Schneuwly, Op. cit., pp 36-37.

Aria şi volumul

  Metodă de calcul