miercuri, 5 septembrie 2012

Clasa pregatitoare - Model de planificare calendaristica

 Planificare calendaristica matematica clasa pregatitoare


Model de planificare calendaristica la disciplina Matematica si Explorarea mediului

  1.    Robot pe Marte

  2.   Ce să mai citim?

  3. Ce să mai citim?

  4. Tatăl fondator al Uniunii Europene.            

  5. Colonizarea de pe Marte !

  6.   Ne pregătim pentru Marte

  7. Colonizarea Marte poate determina umanitatea să-și modifice ADN-ul ?

  8. Cine mai urăște să poarte mască?


Planificare calendaristică
Nr.crt
Unitatea de învăţare
Comp. specif.
Conţinuturi vizate

Nr.ore
Săpt
Obs.
SEMESTRUL I
1.
De la grădiniţă la şcoală…
2.2; 5.1;
Evaluare iniţială - probe care vizează evidenţierea achiziţiilo dobândite în grădiniţă.
Constituire de multimi pe baza insusirilor cunoscute si asezarea acestora in diferite pozitii spatiale.
Numeratia in limitele 1-10.
Operatii simple de adunare si scadere cu o unitate.
Forme geometrice- recunoastere, denumire, construire, desen.
12
1-3

2.
Conceptul de mulţime

Constituire de multimi dupa criterii (forma, marime, culoare).
Operatii de triere, clasificare, ordonare , seriere a obiectelor dupa dimensiuni (lungime, inaltime, latime, grosime).
Adăugarea şi extragerea de elemente dintr-o mulţime de obiecte, fiecare operaţie fiind însoţită de numărarea obiectelor
Compunerea/descompunerea unor mulţimi având drept cardinal un număr de elemente mai mic decât 10
Adăugarea/extragerea de elemente dintr-o mulţime dată, pentru aobţine mulţimi cardinal echivalente (două mulţimi care nu au acelaşi număr de elemente să devină „cu tot atâtea elemente”)
12
    4-6

3.
Poziţii şi relaţii spaţiale
1.1; 1.2; 1.3; 1.4
Sesizarea si denumirea corecta a pozitiilor spatiale:
 aproape/departe; -interior/exterior; -in fata/in spate/
 intre /stanga/ dreapta / deasupra/dedesubt  vertical/orizontal/oblic.
Jocuri de poziţionare a obiectelor în spaţiu, în raport cu alte obiecte precizate
Recunoaşterea şi numirea poziţiei pe care o ocupă diverse obiecte în spaţiu în raport cu alte obiecte precizate.
Jocuri de identificare a obiectelor din realitatea imediată sau din imagini, în funcţie de poziţia pe care o au relativ la un reper.
Prezentarea propriei persoane în funcţie de poziţia din clasă şi prin raportarea la ceilalţi colegi.
Utilizarea unui program simplu de calculator pentru vizualizarea unor deplasări în plan (în cazul în care există resursele materiale respective).
12
7-9

3.
Figuri şi corpuri geometrice

2.1; 5.1
Sesizarea celor 4 atribute, clasificarea pieselor in functie de acestea si reprezentarea lor prin desen.
Stabilirea apartenentei/ nonapartenentei unei piese la o multime, folosind conjunctia, disjunctia, negatia, deductia logica.
Numirea formelor geometrice (pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc)
Reproducerea, prin desen, a formelor geometrice plane (pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc) cu ajutorul unor şabloane sau cu mâna liberă pe foaie cu pătrăţele
Folosirea formelor geometrice (pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc) în realizarea unor desene (casă, robot, vapor etc.) pe foaie velină sau cu pătrăţele
Recunoaşterea obiectelor care au formă de cub sau sferă în mediul înconjurător şi în materiale tipărite
Recunoaşterea Soarelui, a Lunii şi a Pământului folosind imagini sau modele.

 8

   10-11

4.
Unităţi de măsură

6.1; 6.2; 6.3
Alegerea potrivită a unor unităţi neconvenţionale (palma, creionul etc.) pentru măsurarea lungimii
Precizarea dimensiunii unui obiect cu ajutorul unor unităţi de măsură neconvenţionale
- exerciţii-joc de comparare a unor lungimi
- ordonarea unor obiecte după lungime, comparări succesive şi exprimarea rezultatelor
Colorarea selectivă a elementelor unui desen, pe baza unui criteriu precizat
Completarea unui desen prin realizarea unui element asemănător cu unul dat, dar mai lung/mai scurt; mai înalt/mai scund
Estimarea unor lungimi pe baza unor unităţi neconvenţionale date.
Marcarea unei săptămâni pe calendar
Ordonarea cronologică a anotimpurilor/zilelor săptămânii
Realizarea unui orar săptămânal, cu ajutorul desenelor şi simbolurilor
Aşezarea unor imagini în ordinea derulării evenimentelor dintr-o zi
Plasarea unui eveniment în timp, utilizând repere cronologice (ieri, azi, mâine)
Jocuri de utilizare a banilo; confecţionarea „banilor” necesari pentru o activitate-joc
Recunoaşterea bancnotelor de 1 leu, 5 lei, 10 lei
Jocuri de gestionare a unui mic buget.
8
12-13

4.
Recapitulare semestrială
toate
Constituire de multimi dupa 1-4 crirerii
Compararea multimilor prin formare de perechi si sesezarea diferentei cantitative
Recunoasterea, descrierea formelor geometrice si constituirea de multimi dupa 1-4 criterii, considerate simultan
Aprecierea trecerii timpului pe baza citirii ceasului.
4
14

SEMESTRUL al II-lea
    5.
Numerele de la 0 la 10
1.1; 1.2; 1.3; 1.4
Numărarea elementelor unei mulţimi, pentru evidenţierea faptului că numărul de elemente ale acesteia este dat de ultimul număr din succesiunea 1, 2,…x, unde x < 10
Reprezentarea numerelor de la 1 la 10 cu ajutorul unor obiecte - jetoane, sau semne
Numărarea înainte şi înapoi, în variante complete sau de la un punct al seriei, din 1 în 1, cu/fără manipularea obiectelor
Explorarea mediului înconjurător pentru a identifica şi număra fiinţe şi lucruri.
Recunoaşterea cifrelor de la 0 la 9, ca simboluri convenţionale ale numerelor mai mici decât 10
Construirea unor mulţimi de obiecte având drept cardinal un număr natural corespunzător unei cifre date.
Compararea grupurilor de obiecte (bile, beţişoare, puncte etc.) prin figurarea lor unele sub altele, încercuirea părţilor comune ale grupurilor, punerea în corespondenţă 1 la 1 a elementelor grupurilor.
Ordonarea unor numere date.
Identificarea „vecinilor” unui număr oarecare.
Adăugarea şi extragerea de elemente dintr-o mulţime de obiecte,
fiecare operaţie fiind însoţită de numărarea obiectelor
Compunerea/descompunerea unor mulţimi având drept cardinal un număr de elemente mai mic decât 10
Adăugarea/extragerea de elemente dintr-o mulţime dată, pentru a
obţine mulţimi cardinal echivalente (două mulţimi care nu au acelaşi număr de elemente să devină „cu tot atâtea elemente”)
16
1-4

6.
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10 ( I )

3.1; 5.2;
Jocuri de rol care necesită gruparea/regruparea de obiecte şi relaţia întreg-parte.
Transformarea unei probleme de adunare în problemă de scădere şi invers
Transformarea unei probleme prin extinderea/reducerea numărului de operaţii
Crearea unor probleme simple după imagini date.
Rezolvarea de probleme în care numerele sunt date obiectual sau
figurate prin semne simple: puncte, cerculeţe, linii etc.
Identificarea situaţiilor contextuale care impun rezolvarea unor
probleme prin adunare/scădere: am primit, a adus, au venit, au urcat, a spart, a dat, pleacă, zboară, s-au ofilit, au coborât etc. şi asocierea lor cu operaţia corespunzătoare
10


10









5-9


Adunări şi scăderi 0-10 (II)
Folosirea unor reprezentări simbolice simple pentru a reda înţelegerea enunţului unei probleme
Rezolvarea unor probleme cu sprijin în imagini date
Recunoaşterea reprezentării prin desen a rezolvării unei probleme
7.
Corpul omenesc

3.2; 3.3

Identificarea consecinţelor unor acţiuni asupra propriului corp
Jocuri de mişcare pentru evidenţierea forţelor şi a efectelor acestora (deformarea/ruperea/spargerea/întinderea).
Vizionarea unor filme/prezentări pentru identificarea efectelor pozitive/negative ale unor alimente, a necesităţii hranei pentru creştere şi dezvoltare etc.
12

10-12

8.
Plante şi animale

3.2; 4.1; 4.2
Observarea unor modificări apărute în viaţa omului, animalelor, plantelor în funcţie de anotimp
Observarea părţilor componente ale vieţuitoarelor (plante, animale) pentru identificarea structurii lor comune
Numărarea florilor/frunzelor unei plante care apar în interval de o săptămână în scopul evidenţierii creşterii acesteia
Urmărirea creşterii unei plantule ţinând sub observaţie unul dintre factorii care întreţin viaţa.
12


13-15

9.
Lumea înconjurătoare

4.1; 4.2
Jocuri de tipul: „Ce anotimp este?” pentru recunoaşterea fenomenelor naturii în situaţii reale sau în imagini (ploaie, ninsoare, vânt etc.)
Diferenţierea anotimpurilor, două câte două, în funcţie de
caracteristicile specifice observate
Completarea unui calendar pe o săptămână cu starea vremii.
Compararea fotografiilor personale cu acelea ale părinţilor în scopul identificării asemănărilor (transmiterea moştenirii genetice de la generaţie la generaţie)
Enumerarea unor aparate electrocasnice, electronice care
funcţionează cu ajutorul electricităţii
Identificarea activităţilor zilnice în care intervine electricitatea.
Identificarea unor surse de electricitate (baterii, acumulatori) care asigură funcţionarea unor obiecte.
Utilizarea jucăriilor muzicale pentru producerea sunetelor
(identificarea relaţiei vibraţie – sunet).
12


16-18

10.
Recapitulare finală

toate
Numărare , ordonare, comparare în intervalul 0-10, rezolvare de probleme după imagini.
Utilizarea terminologiei specific.
Corpul omenesc - părţi componente şi rolul lor;
Elemente intuitive privind: Procese ale Pământului, Universul, Producerea sunetelor.
8

19-20













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Aria şi volumul

  Metodă de calcul